مجوز و اساسنامه
بسمه تعالی
اساسنامه تشکل های غیردولتی
پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا
«بسمه تعالی»
فصل اول- کلیات و اهداف:
ماده ۱
نام : نام موسسه خیریه رهروان علی ابن موسی الرضا(ع) است و در این اساسنامه به لحاظ رعایت اختصار موسسه نامیده می شود.
ماده ۲
نوع فعالیت : کلیه فعالیت های موسسه غیرسیاسی،غیرتجاری،غیرانتفاعی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً طبق این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.ضمناً موسسه از نوع موسسات مذکور در بند الف ماده۲ آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری مصوب ۱۳۷۷/۵/۵ موضوع مواد۵۸۴ و ۵۸۵ قانون تجارت تلقی می گردد.
ماده ۳
محل : مرکز اصلی : استان خراسان رضوی شهرستان مشهد مقدس
به نشانی: بلوار ابوطالب- چهارراه ولیعصر(عج)-نبش هدایت ۳۱- پلاک ۴۲۳
واقع است ودر صورت لزوم می تواند پس از موافقت نیروی انتظامی،در سایر نقاط داخل یا خارج کشور شعبه نمایندگی یا دفتر دایر نماید.
تبصره ۱: موسساتی که از نیروی انتظامی مجوز دریافت می نمایند، بدون کسب اجازه کتبی حق دریافت مجوز از سایر سازمان های دیگر راندارند.
تبصره ۲ : منظور از مرجع صدورمجوز، نیروی انتظامی می باشد.
ماده ۴
تابعیت : موسسه تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن التزام خود را به قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند و به نام موسسه حق فعالیت سیاسی له یا علیه افراد، احزاب و گروه های سیاسی نخواهند داشت.
ماده ۵
مدت : فعالیت موسسه از تاریخ تاسیس برای مدت نامحدود می باشد.
ماده ۶
دارایی اولیه : موسسه اعم از منقول و غیر منقول مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال می باشد که توسط هیئت موسس تماماً پرداخت شده و در اختیار موسسه قرار گرفته است.
تبصره ۱ : موسسان و وابستگان طبقات اول ودوم آنان( موضوع ماده۱۸ قانون مالیاتهای مستقیم):هیئت امناء و مدیران موسسه از انجام هرگونه معامله با موسسه ممنوع می باشند.
تبصره۲ : موسسان یا صاحبان سرمایه موسسه حق هیچ گونه برداشت و یا تخصیص از محل کمک هاو هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی را ندارند.
ماده ۷
ماده ۸
اهداف : موسسه عبارتند از :
۱-کمک به خانواده های محروم و بی سرپرست و رفع نیازهای آنان در حد توان از جمله مایحتاج اولیه زندگی – تحصیل فرزندان- خوراک- پوشاک- مسکن- دارو ودرمان- جهیزیه و…
ماده ۹
طرح ها وبرنامه ها و سایر اقدام ها
طرح ها وبرنامه ها و سایر اقداماتی که در اساسنامه پیش بینی شده و به نحوی با وظایف یکی از وزارت خانه ها یا سازمان های دولتی ارتباط داردپس از کسب موافقت وبا نظارت وزارت خانه یا سازمان های ذی ربط به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده ۱۰
فعالیت اعضاء اعم از هیئت موسس، هیئت امناء هیئت مدیره، وقائم مقام وی و بازرسان افتخاری بوده و اعطای هرگونه تسهیلات وحقوق از امکانات موسسه برای اعضاء ممنوع است.
تبصره : هیئت امناء می تواند با تصویب و تشخیص اکثر اعضاءو باتوجه به فعالیت تمام وقت مدیر عامل مبلغی را برابر با قانون کار به عنوان حقوق برای وی در نظر بگیرند.
فصل دوم –ارکان :
ماده ۱۱
ارکان موسسه عبارتنداز: ۱-مجمع عمومی هیئت امناء ۲-هیئت مدیره ۳- مدیرعامل ۴- بازرسان.
الف- مجمع عمومی هیئت امناء
ماده۱۲
مجمع عمومی هیئت امناء به تعداد شانزده نفر تشکیل و عالی ترین مرجع تصمیم گیری در موسسه می باشند که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.
تبصره : در صورت استعفاءیا فوت هریک از اعضای هیئت امناء ، عضو جانشین در اولین جلسه تعیین شده و انجام وظیفه خواهند نمود.
ماده۱۳
مجمع عمومی عادی هیئت امناء سالی یک بار در اردیبهشت ماه تشکیل خواهد شد و برای رسمیت حضور نصف به علاوه یک عضو ضروری بوده و برای تصویب هر موضوعی نیز رای موافق با اکثریت اعضاء حاضر ضرورت دارد.
دعوت برای مجامع عمومی کتبی بوده و حداقل تا ۱۵ روز قبل از تشکیل آن به اطلاع کلیه اعضاء خواهد رسید.در صورتی که در دعوت نخست، اکثریت حاصل نشد، جلسه دوم به فاصله۱۵ روز تشکیل وبا هر تعداد اعضای حاضر، جلسه رسمیت خواهد یافت.
مجمع عمومی عادی هیئت امناء ممکن است بنا به ضرورت قبل از سررسید مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده در اموری که وظایف مجمع عمومی عادی است به تقاضای هیئت مدیره، بازرس(بازرسان)یا یک سوم اعضای هیئت امناء تشکیل گردد.
ماده ۱۴
وظایف مجمع عمومی عادی هیئت امناء:
۱- انتخاب اعضای هیئت مدیره(اصلی وعلی البدل) و بازرسان(اصلی وعلی البدل)
۲- استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس(بازرسان) در امور مالی و ترازنامه سالیانه موسسه و تصویب آن.
۳- تعیین خط مشی آینده موسسه و تصویب آن.
۴- بررسی وتصویب یا رد پیشنهادهای هیئت مدیره.
۵- تعیین عضو جانشین هیئت امناء طبق مندجات تبصره ماده ۱۲ .
۶-تصویب ترازنامه وبودجه.
۷- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی ها و دعوت نامه.
ماده ۱۵
مجمع عمومی فوق العاده هیئت امناء با شرایط زیر تشکیل خواهد شد :
۱-با درخواست هیئت مدیره یا بازرس
۲- با درخواست یک سوم از اعضای هیئت امناء
تبصره : مجمع عمومی فوق العاده هیئت امناء تمام شرایط مجمع عمومی عادی را خواهد داشت.
ماده ۱۶
وظایف مجمع عمومی هیئت امناء فوق العاده :
۱-تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه.
۲-بررسی وتصویب یا رد انحلال.
۳-عزل بعضی از اعضاءیا کل اعضای هیئت مدیره و بازرسین،قبول وبررسی استعفاء اعضای هیئت مدیره و بازرسین و انتصاب اعضای علی البدل وتعیین کسری اعضاءتا سررسید مجمع عمومی عادی.
۴-تغییر نشانی.
۵-افزایش یا کاهش سرمایه.
۶-ورود عضو یا اعضاء جدید موسسه.
ماده ۱۷
مجامع عمومی هیئت امناءتوسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی ویک ناظر اداره می شوند.
تبصره : اعضاء هیئت رئیسه نباید ازبین کاندیدهای هیئت مدیره وبازرسان باشند و با اعلام قبولی نامزدی خود در مجمع عمومی هیئت امناء انتخاب خواهند شد.
ماده ۱۸
موسسه دارای هیئت مدیره ای مرکب از حداقل ۵نفر عضو اصلی و۲نفر عضو علی البدل خواهند بود در صورتی که درآمد و هزینه های موسسه از طریق اعضاء تامین شود این تعداد می توانند به سه نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل تقلیل یابند.
تبصره ۱ : جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر خواهد بود.
تبصره ۲ : شرکت اعضاء هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هریک از اعضاء بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا سه جلسه متوالی در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
تبصره ۳ : انتخاب مجدد هیئت مدیره بلامانع است.
ماده ۱۹
در صورت استعفاء یا فوت یا سلب شرایط از هریک از اعضاء هیئت مدیره عضو علی البدل برای مدت باقی مانده هیئت مدیره به جای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده ۲۰
هیئت مدیره علاوه بر جلساتی که به طور مرتب و حداقل هر ماه یکبار تشکیل خواهد داد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نائب رئیس تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد.
فاصله بین ابلاغ دعوت نامه و یا تلفن با تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز خواهد بود.
ماده ۲۱
اعضای هیئت مدیره حداکثر تا یک هفته بعداز انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نائب رئیس و یک نفر خزانه دار انتخاب خواهند نمود، حدود اختیارات آنها را آئین نامه داخلی مشخص می نماید.
ماده ۲۲
هیئت مدیره برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد هیئت مدیره برای دوره های بعدی بلا مانع بوده و هیئت مدیره موظف است حداکثر ۳ ماه قبل از پایان تصدی خود از مجمع عمومی عادی هیئت امناء به منظور انتخابات هیئت مدیره جدید دعوت نماید. هیئت مدیره حداقل ده روز قبل از پایان تصدی خود نتیجه را به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام خواهد نمود.
ماده ۲۳
هیئت مدیره نماینده قانونی موسسه بوده و وظایف واختیارات آن درچهار چوب اساسنامه به شرح زیر می باشد :
حفظ وحراست اموال منقول وغیر منقول، رسیدگی به حساب ها، پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات هیئت امناء، افتتاح حساب در بانک ها طی انجام تشریفات قانونی، تعقیب جریانات قضایی و مالیاتی وثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم واخذ حکم وتعیین وکیل وعزل آن، قطع وفصل دعاوی از طریق سازش(مصالحه) و در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی با حق توکیل به غیر.
به طور کلی هیئت مدیره می تواند هر مقدار معامله ای که ضروری بداند در مورد نقل وانتقال اموال منقول و تبدیل به احسن و رهن گذاری و فک رهن و استقراض به استثنای فروش اموال غیر منقول که مستلزم تصویب هیئت امناء می باشد به نام موسسه انجام دهد.
تبصره ۱ : جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت هیئت امناء است هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط بر رعایت اهداف موسسه دارا می باشد.
تبصره ۲ : هیئت مدیره می تواند از بین خود یا خارج از ترکیب اعضاء هیئت امناء یک نفر شخص حقیقی ایرانی و خوشنام را به مدیرت عامل انتخاب نموده و حدود اختیارات، مدت تصدی و حق الزحمه اورا تعیین نماید.
مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی موسسه است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیئت مدیره به وی تفویض می گردد نماینده موسسه محسوب شده و از طرف موسسه حق امضاء دارد.
تبصره ۳ : اگر مدیر عامل عضو هیئت مدیره باشد، دوره مدیریت عامل او از مدت عضویت در هیئت مدیره بیشتر نخواهد بود،اما انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلا مانع می باشد.
تبصره ۴ : کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای دو نفر از اشخاص زیر و مهر موسسه معتبر خواهد بود.
ماده ۲۴
ج- بازرسان :
هیئت امناء یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل برای مدت یک سال انتخاب خواهند نمود.
تبصره ۱ : بازرسان اصلی وعلی البدل نباید از بستگان درجه یک، دو وسه نسبی وسببی هیئت مدیره باشند.
تبصره ۲ : مدیران و مدیر عامل موسسه ، هرکس که خود وهمسرش از اشخاص مذکور در تبصره ۱ موظفاً حقوق دریافت می نمایند و اشخاص مذکور در ماده ۱۱۱ قانون تجارت نمی توانند به سمت بازرس موسسه انتخاب شوند.
تبصره ۳ : انتخاب مجدد بازرسان بلا مانع است.
ماده ۲۵
وظایف بازرس به شرح زیر می باشد:
۱-بررسی کلیه اسناد واوراق مالی و تهیه گزارش برای هیئت امنا.
۲-مطالعه گزارش سالانه هیئت مدیره اعم از مالی وغیر مالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع هیئت امناء .
۳- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به هیئت امناء.
۴-اظهار نظر کتبی درباره صحت صورت دارایی، عملکرد و مطالب واطلاعاتی که مدیران در اختیار هیئت امناء گذاشته اند.
تبصره : بازرس می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات هیئت مدیره شرکت نماید.
ماده ۲۶
بازرس می تواند در هر موقع،هرگونه رسیدگی و بازرسی را در مورد موسسه انجام داده و اسناد ومدارک واطلاعات مربوطه را مطالعه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده هیئت امناء را نماید.
ماده ۲۷
درصورت فوت یا استعفاء یا معذوریت بازرس اصلی یا سلب شرایط از او، بازرس علی البدل به جای وی انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده ۲۸
هیئت مدیره وبازرسان تا زمانی که جانشین آنها از سوی هیئت امناء تعیین و معرفی نشده است به مسئولیت خود باقی خواهند بود.
ماده ۲۹
بودجه : موسسه از طریق دریافت هدایا، اعانات، قبول وصیت، وقف، حبس،صدقات و فعالیت های مجاز در چارچوب اهداف و سایر کمک های مردمی، دولتی یا بین المللی تامین میشود.
تبصره ۱ : انتشار وفروش قبض جهت اخذ کمک های مردمی در معابر واماکن عمومی وخصوصی ممنوع است.
تبصره ۲ : برپایی چادر ونصب صندوق در معابر عمومی پس از تایید شهرداری منطقه و با اطلاع کتبی مرجع صدور پروانه فعالیت امکان پذیر است.
تبصره ۳ : جمع آوری اعانات مردمی از طریق توزیع صندوق در اماکن خصوصی(به تعداد و محل مشخص)منوط به اخذ مجوز از مرجع صادرکننده پروانه فعالیت موسسه و با موافقت کتبی مالک یا مالکین می باشد.
تبصره ۴ : کلیه دریافت ها وپرداخت های موسسه باید از طریق حساب بانکی صورت پذیرد و موسسه موظف است کلیه عملکرد مالی خود را در دفاتر مالی مربوط ثبت نماید.کمک های غیرنقدی نیز در قبال ارائه رسید به اهداء کننده صورت گیرد.
تبصره ۵ : موسسه موظف است گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه خود را حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی به مرجع صدور پروانه فعالیت خود ارائه نماید.
تبصره ۶ : هر گونه کمک های (خارجی) بین المللی قبل از دریافت بایستی با نظر مرجع صدور مجوز صورت گیرد و شرح کمک های آن بایستی بلافاصله به مرجع صدور مجوز گزارش شود.
تبصره ۷ : نحوه جمع آوری کمک های مردمی موسسات براساس «دستورالعمل صدور مجوز و نظارت بر جمع آوری کمک های مردمی تشکل های غیر دولتی و موسسات خیریه»صورت پذیرد.
*فعالیت های مجاز به فعالیت های قانونی که بر اساس ضوابط و مقررات جاری کسب درآمد صورت می گیرد گفته می شود مشروط به اینکه این درآمد پیرامون فعالیت در چارچوب اهداف اساسنامه انجام پذیرد و به لحاظ غیر تجاری بودن موسسه هرگونه عملی و دادو ستدی که در کلمه تجارت صورت گیرد ممنوع است.
ماده ۳۰
هیچ یک از ارکان موسسه اعم از هیئت امناء ، مدیره، مدیرعامل، بازرسین، حق معامله، برداشت یا تخصیص درآمد موسسه را به نفع خود یا دیگران نخواهند داشت و کلیه درآمدهای موسسه صرفاً برای تقویت بنیه مالی موسسه و در راستای اهداف هزینه خواهد شد.
تبصره : تخطی از مواد ۲۹ و ۳۰ اساسنامه سوء استفاده مالی محسوب ومرتکب یا مرتکبین برابر قوانین جزائی کشور تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
ماده ۳۱
درآمد وهزینه های موسسه در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن در پایان هرسال مالی به مراجع ذی ربط ارائه خواهد شد.
تبصره ۱ : کلیه وجوه مازاد بر هزینه های موسسه در حساب مخصوصی بنام موسسه نزد یکی از بانک های رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران نگهداری خواهد شد.
تبصره ۲ : سال مالی موسسه منطبق با سال شمسی بوده و همواره با پایان اسفند ماه ختم می شود.
ماده ۳۲
بازرسان وزارت امور اقتصاد و دارایی ونیروی انتظامی در هر مقطع از زمان صلاح بدانند می توانند از کلیه دفاتر و امور داخلی موسسه بازدید ودر صورت مشاهده هر گونه تخلفی برابر مقررات برخورد نمایند.
ماده۳۳
موسسه می تواند آیین نامه اجرایی این اساسنامه را تهیه و بعداز تصویب هیئت مدیره و تایید مرجع صدور مجوز به مرحله اجرا درآورد.
ماده ۳۴
کلیه مدارک، پرونده ها، و نوشته ها، در دفتر مرکزی موسسه نگهداری می شود.
مکاتبات رسمی موسسه به امضاء رئیس هیئت مدیره در دفاتر مخصوص و در غیاب او نایب رئیس هیئت مدیره و با مهر موسسه معتبر خواهد بود.
تبصره : مصوبات وصورت جلسات هیئت امناء و هیئت مدیره در دفاتر مخصوص به ترتیب تاریخ ثبت و به امضای اعضای ذی ربط خواهد رسید.
ماده ۳۵
هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه و صورت جلسات موسسه در صورتی معتبر است که به تایید نیروی انتظامی ذی ربط رسیده باشد.
ماده ۳۶
محل موسسه و اقامتگاه اعضای هیئت مدیره و اشخاص صاحب امضاء و تغییرات بعدی آن باید به اطلاع نیروی انتظامی ذی ربط برسد و مادامی که اطلاع داده نشده استناد به آن معتبر نخواهد بود.
ماده ۳۷
موسسه دارای مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیئت امناء برابر مقررات تهیه خواهد شد.
تبصره : هیئت مدیره در حفظ وحراست از پروانه فعالیت، مهر وآرم مسئولیت قانونی دارد ودر صورت مفقود شدن، مراتب ضمن آگهی در روزنامه تعیین شده به نیروی انتظامی ذی ربط اطلاع داده شود.
ماده ۳۸
انحلال: در صورت انحلال موسسه مجمع عمومی فوق العاده ۵ نفر را به عنوان هیئت تصفیه انتخاب و این هیئت موظف خواهد بود پس از رسیدگی به حساب ها و تصفیه بدهی ها و وصول مطالبات باقیمانده و تعیین دارایی مسلم (اعم از منقول وغیر منقول) دارایی موسسه را با تصویب مجمع عمومی و تحت نظارت کمیته ای مرکب از نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف وامور خیریه و نمایندگان وزرات اقتصاد و دارایی و نیروی انتظامی به یکی از مراکز غیر انتفاعی عام المنفعه داخل کشور واگذار نماید.هیئت مذکور موظف است یک نسخه از شرح کامل اموال و املاک واگذار شده را به مراجع ذی ربط ارائه نماید.
ماده ۳۹
انتشار هرگونه مطبوعه ای پس از کسب اجازه از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و تحصیل پروانه انتشار با رعایت کامل قانون مطبوعات انجام می شود.
ماده ۴۰
مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است وفق عمومات قانون تجارت عمل خواهد کرد.
ماده۴۱
این اساسنامه مشتمل بر۳ فصل و ۴۱ ماده و ۳۰ تبصره در نشست تاریخ ۰۱/ ۰۲ / ۱۳۷۵ هیئت موسس و هیئت امناء به تصویب رسید.
دستورالعمل صدور مجوز ونظارت بر جمع آوری کمک های مردمی تشکل های غیر دولتی و موسسات خیریه
(تبصره ۷ ماده ۲۹ اساسنامه)
ماده ۱ : تعاریف
الف: کمک های مردمی شامل هرگونه وجه نقد و یا کمک های غیر نقدی(اموال منقول یا غیر منقول)است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی یا غیر دولتی به سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه اهدا می شود.
ب: سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه که در این دستورالعمل «موسسه» نامیده می شوند،شامل موسساتی هستند که براساس قوانین و مقررات جاری کشور، دارای پروانه فعالیت معتبر از مراجع قانونی بوده وشخصیت حقوقی آنها به ثبت رسیده است.
ج: مجوز جمع آوری کمک های مردمی، مجوزی است که از سوی مراجع صادرکننده پروانه فعالیت سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه، برای متقاضیان جمع آوری کمک های مردمی صادر می گردد.
د:مراجع صادر کننده پروانه فعالیت یا مراجع نظارتی شامل دستگاه های اجرایی هستند که براساس قوانین جاری کشور، به عنوان مرجع صدور مجوز ونظارت بر فعالیت سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه مقرر شده اند.
ماده ۲
موسسه در صورت برخورداری از شرایط وامکانات زیر، می تواند با رعایت مقررات این دستورالعمل نسبت به جمع آوری کمک های مردمی اقدام نماید:
الف : داشتن پروانه فعالیت معتبر از مراجع قانونی.
ب: ثبت شخصیت حقوقی موسسه وارائه روزنامه رسمی کشور مبنی بر ثبت اسامی مدیران موسسه به نحوی که مدت تصدی هیئت مدیره و بازرسین به اتمام نرسیده باشد.
ج: داشتن دفاتر مالی پلمپ شده و ثبت کلیه درآمدها و هزینه های موسسه در این دفاتر.
د: داشتن سیستم حسابداری استاندارد و ثبت رویدادهای مالی طبق رویه های قانونی.
ه: ارائه یک نسخه ترازنامه سالیانه و اظهارنامه مالیاتی مربوط به یک سال اخیر.
و: نداشتن تخلفات محرز مالی از سوی مراجع قضایی.
ز: رعایت مفاد اساسنامه مربوطه.
ماده ۳
جمع آوری کمک های مردمی توسط موسسه، از طریق شیوه های زیر صورت می پذیرد:
۱-واریز وجوه نقدی به حساب بانکی موسسه.
۲-توزیع صندوق جهت جمع آوری کمک های نقدی.
۳-قبول هدایای غیرنقدی واموال منقول وغیر منقول ارز اشخاص حقیقی وحقوقی.
۴- راه اندازی سیستم تلفن هوشمند، پیامک و دستگاه های عابر بانک.
تبصره : جمع آوری کمک های مردمی از طریق بند۲ این ماده، مستلزم اخذ مجوز کتبی از مراجع صادرکننده پروانه فعالیت بوده و درخصوص سایر موارد، پس از اطلاع کتبی به مرجع صدور پروانه فعالیت بلا مانع است.
ماده ۴
موسساتی که متقاضی اخذمجوز برای جمع آوری کمک های مردمی از طریق بند۲ ماده۳ این دستورالعمل هستند،می بایست درخواست خود را به مرجع صدور پروانه فعالیت ارائه نمایند.مراجع صدور پروانه فعالیت پس از دریافت درخواست های مذکور، می بایست حداکثر ظرف مدت یک ماه نظر خود را مبنی بر « موافقت» یا «مخالفت» به متقاضیان اعلام نمایند.
ماده ۵
موسسه موظف است به تعداد تعیین شده در مجوز، اقدام به توزیع صندوق نموده و صرفاً در تاریخ ومحل مشخص شده در مجوز، اقدام به اجرای طرح جمع آوری کمک نماید.هیئت مدیره موسسه موظف می باشد مشخصات کلیه صندوق ها و ته فیش قبوض و صورت های مالی مربوطه راپس از تایید نماینده مرجع صدور پروانه فعالیت، به مدت حداقل ۲ سال در محل موسسه نگهداری نماید.
ماده ۶
زمان اجرای طرح جمع آوری کمک های مردمی از طریق توزیع صندوق، حداکثر یکساله بوده و توسط مرجع صدور پروانه فعالیت قابل تمدید است. درخواست تمدید مجوز، مستلزم ارائه گزارش عملکرد مناسب می باشد.
ماده ۷
جمع آوری کمک های مردمی می بایست صرفاً توسط کارکنان موسسه صورت پذیرد و عقد هرگونه قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی دراین خصوص، اکیداً ممنوع می باشد.
تخلیه صندوق ها می بایست توسط کارمند موسسه خیریه و با حضور مالک محلی که صندوق در آن نصب گردیده است، در دو برگ صورت جلسه شده و یک نسخه از صورت جلسه نزد صاحب ملک و نسخه دیگر آن در محل موسسه نگهداری شود.
*متخلفین از این ماده، مشمول تعلیق یا ابطال پروانه فعالیت خواهند شد.
ماده ۸
برای دریافت کمک های غیر نقدی(شامل کالاهای مصرفی)می بایست فهرست و مشخصات کالاهای دریافتی در پایان هرروز صورت جلسه گردیده و در محل موسسه نگهداری شود. در صورت درخواست اهدا کننده، هیئت مدیره موسسه موظف می باشد در خصوص صدور رسیدکالا به اهداکننده اقدام کند.
ماده ۹
دریافت کمک های غیرنقدی(شامل اموال غیر منقول، زمین، ساختمان، کالاهای سرمایه ای و غیر مصرفی و…)می بایست در محل دفاتر اسناد رسمی انجام پذیرد و اسناد مالکیت به نام موسسه تنظیم و یک نسخه از تصویر اسناد برای درج در پرونده به مرجع صدور پروانه فعالیت ارسال شود.
ماده ۱۰
موسساتی که در خصوص جمع آوری کمک های مردمی اقدام می نمایند، موظفند منابع درآمدی موسسه را صرفاً در راستای اجرای اهداف مندرج در اساسنامه و همچنین کمک به گروه هدف هزینه کرده و گزارش میزان درآمد و نحوه هزینه نمودن آن را به مرجع صدور پروانه فعالیت اعلام کنند.
کلیه موسسات موظف هستند جمع آوری کمک های مردمی از طریق واریز به حساب بانکی موسسه رادر اولویت قرارداده و در این زمینه می بایست مراتب در محل موسسه خیریه به صورت شفاف وبا نصب اطلاعیه کتبی به آگاهی عمومی و مراجعین رسیده و از دریافت وجوه نقدی خودداری نمایند
ماده ۱۱
مراجع نظارتی موظفند در خصوص ایجاد سامانه تلفنی برای دریافت و رسیدگی به شکایات و پیشنهادات مردمی اقدام نمایند.
هیئت مدیره موسسات خیریه مکلف هستند شماره سامانه مذکور رادرمحل موسسه و همچنین برروی کلیه قبوض وصندوق های جمع آوری کمک های مردمی درج نمایند.
ماده ۱۲
نصب صندوق جمع آوری کمک های مردمی در معابر عمومی، صرفاً با تشخیص و مجوز مرجع صدور پروانه فعالیت موسسه صورت پذیرد.
تبصره : استقرار صندوق های موقت در اعیاد ومناسبت ها، با مجوز مرجع صدور پروانه فعالیت موسسه صورت پذیرد.
ماده ۱۳
مراجع صدور پروانه فعالیت موظفند فهرست سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه که دارای مجوز جمع آوری کمک های مردمی هستند را درمقاطع۶ ماهه یا سالیانه تهیه کرده وبرای اطلاع عموم مردم، در پایگاه اینترنتی و رسانه های جمعی منتشر نمایند.
ماده ۱۴
مراجع صدور پروانه فعالیت موظفند به صورت سالیانه در خصوص طبقه بندی سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه از حیث شفافیت در امور مالی و اثربخشی فعالیت ها، اقدام نموده و نتیجه را به ترتیب زیر به اطلاع عموم برسانند.
الف : موسساتی که بیش از۹۰ درصد منابع مالی آنها صرف کمک به گروه هدف و اجرای اهداف موسسه می شود در صورت داشتن شرایط زیر در گروه موسسات درجه یک (ممتاز) قرار می گیرند:
موسسه دارای توانمندی مالی و اجرایی برای ارائه خدمات در بیش از ۳ استان کشور باشد.
دارای عملکرد مستمر حداقل به مدت ۳ سال باشد.
موسسه دارای سیستم حسابداری بوده و عملکرد مالی موسسه طبق استانداردهای حسابداری انجام پذیرد.
موسسه دارای حسابرس مستقل یا ناظر مالیاتی باشد.
هزینه های جاری وپرسنلی موسسه با تایید موسسه حسابرسی مستقل یا ناظر مالیاتی، کمتر از ۱۰ درصد منابع مالی را شامل شده و درحد متعارف باشد.
بانک اطلاعات درمورد اعضا و گروه هدف موسسه با قید مشخصات کامل در محل موسسه موجودباشد.
پرداخت وجوه به گروه هدف، از طریق واریز به حساب بانکی آنها انجام پذیرد.
موسسه دارای ساختار تشکیلاتی و اداری منظم باشد.
نوع خدمات ارائه شده به گروه هدف مشخص بوده و به تایید مرجع صدور مجوز برسد.
کیفیت واثربخشی فعالیت های موسسه به تایید مرجع صدور پروانه فعالیت برسد.
ب : آن دسته از موسساتی که بیش از ۸۵ درصد منابع مالی خود را صرف کمک به گروه های هدف و اجرای اهداف موسسه می نمایند، به نحوی که هزینه های جاری و پرسنلی آنها با تایید موسسه حسابرسی مستقل یا ناظر مالیاتی، در حد متعارف باشد و کیفیت و اثربخشی فعالیت های موسسه نیز به تایید مرجع صدور پروانه فعالیت برسد، در گروه موسسات درجه ۲ قرار می گیرند.
ج : موسساتی که هزینه ای جاری و پرسنلی آنها به تشخیص مرجع صدور پروانه فعالیت، بیش از۱۵ درصد منابع مالی موسسه باشدو یا خدمات آنها دارای کیفیت و اثر بخشی لازم نباشد، در گروه موسسات درجه ۳ قرار می گیرند و مجاز به جمع آوری کمک های مردمی نیستند. مراجع نظارتی موظفند ضمن اطلاع رسانی عمومی در این خصوص، اقدامات لازم را برای اصلاح وضعیت ویا جلوگیری از فعالیت اینگونه موسسات به عمل آورند.
ماده ۱۵
دریافت هرگونه منابع مالی از خارج از کشور و یا اتباع خارجی(اعم از هدیه، وجوه حاصل از اجرای قرارداد و پروژه و کمک های نقدی و غیرنقدی)، مستلزم اخذ مجوز کتبی از مرجع صدور پروانه فعالیت موسسه می باشد.
ماده ۱۶
در صورتی که موسسه ای بدون اخذ مجوز، اقدام به چاپ قبض و یا توزیع صندوق نماید، این امر تخلف محسوب شده و مراجع نظارتی موظفند با ارائه تذکر کتبی(با مهلت یک ماهه) از موسسه درخواست نمایند تا نسبت به رعایت مقررات این دستور العمل و اصلاح وضعیت اقدام نماید.
تبصره-موسساتی که در مهلت مذکور نسبت به رعایت مقررات این دستورالعمل و اخذ مجوز اقدام ننمایند،مشمول تعلیق پروانه فعالیت می گردند و در صورت تداوم تخلف، مراجع نظارتی موظفند اقدامات لازم برای ابطال پروانه فعالیت موسسه را به عمل آورند.
فرم – م -۱
صورتجلسه هیئت مدیره
اینجانبان موسسین خیریه رهروان علی ابن موسی الرضا(ع)
با نام خداوند بزرگ و به پیروی از رهنمودها و فرامین قرآن مجید و در ظل توجهات حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به منظور بسط وتحکیم سنت های اسلامی و ایجاد پایگاهی که بتواند با همکاری امت اسلامی وبا استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای گامی موثر در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برداریم، در ساعت۱۸ روز یکشنبه تاریخ ۱۳۷۵/۰۲/۰۱در محل موسسه گرد آمده و پس از تبادل نظر و همفکری های لازم طبق ماده ۴۱ نامبردگان زیر را که مشتاق انجام امور موسسه می باشند با اکثریت آراء به عنوان اعضای هیئت امنا برگزیدیم.
۱-لازم به ذکر است این هیئت موظف است در اسرع وقت نسبت به تهیه اساسنامه، انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسین اقدام نمایند.۲- نظارت بر اجرای دقیق اساسنامه وعملکرد ارکان اجرایی به عهده این هیئت می باشد.
اعضاء هیئت امناء و موسس
ردیف نام و نام خانوادگی محل امضاء ردیف نام ونام خانوادگی محل امضاء
۱ رمضانعلی حسن زاده استاد ۷ محمدرضا ارجمندی
۲ رضا وظیفه شناس ۸ علیرضا ایزدپناه
۳ علیرضاصفاری ۹ احمدعلی عابدی استاد
۴ محمدحسین عسگرپور ۱۰ محمدعلی صابری استاد
۵ ابوالقاسم سروری استاد ۱۱ محمدرضا رازقی استاد
۶ مجتبی فرخی استاد
هیئت موسس :
۱ علی اکبر عابدی استاد ۴ نعمت اله همتی استاد
۲ رجبعلی حسن زاده استاد ۵ علیرضا رازقی استاد
۳ موسی الرضا ظریفی استاد
فرم – م -۲
صورت جلسه مجمع عمومی عادی هیئت امناء
مجمع عمومی عادی اعضاء هیئت امناء موسسه در ساعت۲۰ روزچهارشنبه تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ در محل موسسه تشکیل و پس از تهیه و تصویب اساسنامه طبق ماده ۱۴ نسبت به انتخاب هیئت رئیسه اقدام که آقای علی اکبر عابدی استاد به شماره ملی ———– به عنـوان رئیس سنــی جلسه و آقای رضا وظیفه شناس به شمــاره ملی ———— نــاظر و آقای
موسی الرضا ظریفی استاد به شماره ملی ————- به عنوان منشی جلسه انتخاب شدند و نیز طبق مواد ۱۴و ۱۵ اساسنامه نسبت به انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره برای مدت دو سال و بازرسان به مدت یک سال اخذ رای به عمل آمد که در نتیجه افراد زیر به سمت اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره و بازرسین انتخاب شدند. ضمناً کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضاء دونفر از اعضای اصلی هیئت مدیره (رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل وخزانه دار) و با مهر موسسه معتبر خواهد بود. همچنین روزنامه رسمی خراسان برای درج آگهی موسسه انتخاب شد.
اعضای اصلی هیئت مدیره اعضای علی البدل هیئت مدیره
ردیف نام ونام خانوادگی محل امضاء ردیف نام ونام خانوادگی محل امضاء
۱ رمضانعلی حسن زاده استاد ۱ احمد علی عابدی استاد
۲ محمد رضا ارجمندی
۳ مجتبی فرخی استاد
۴ علیرضا رازقی استاد
۵ رجبعلی حسن زاده استاد
بازرس اصلی بازرس علی البدل
۱ علیرضا صفاری استاد ۱ محمد رضا رازقی استاد
( توجه: بازرسان اصلی یا علی البدل نباید از بستگان درجه یک، دو وسه نسبی یا سببی هیئت مدیره باشند.)
امضای رئیس سنی جلسه امضاء منشی جلسه امضاء ناظر جلسه
فرم –م – ۳
صورت جلسه هیئت مدیره
جلسه هیئت مدیره در ساعت ۱۸ روز چهار شنبه تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ در محل موسسه تشکیل و طبق ماده ۲۱ اساسنامه نسبت به تعیین سمت اعضاء اصلی و انتخاب مدیر عامل اخذ رای نموده و با امضای صورت جلسه قبولی خود را نسبت به احراز پست های تعیین شده اعلام نمودند. ضمناً کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضاء دونفر از اعضای اصلی هیئت مدیره (رئیس هیئت مدیره ومدیر عامل وخزانه دار) و با مهر موسسه معتبر خواهد بود. همچنین روزنامه رسمی خراسان برای درج آگهی موسسه انتخاب شد.
ردیف نام ونام خانوادگی کد ملی سمت محل امضاء
۱ رمضانعلی حسن زاده استاد رئیس هیئت مدیره
۲ مجتبی فرخی استاد نائب رئیس هیئت مدیره
۳ رمضانعلی حسن زاده استاد مدیر عامل
۴ محمد رضا ارجمندی قائم مقام مدیر عامل
۵ علیرضا رازقی استاد منشی
۶ محمد رضا ارجمندی خزانه دار
۷ رجبعلی حسن زاده استاد عضو